Vorträge / Talks

2005 to present

"Hearing Machines: Hermann von Helmholtz and Phonology", Machines et Imagination, Universitˇ Paris VII Denis Diderot, April 7, 2011.

"Constructing Acoustic Space", The Place of Experiment in Science and Technology Studies, Berlin, Max Planck Institut for the History of Science, July 2-3, 2010.

"Hugo Riemanns Grenzen", Auditive Medienkulturen, Siegen, February 11-13, 2010.

"Conlon Nancarrow's Rhythm studies", Digital Formalism/Dziga Vertov: "Method left home", Vienna, January 14-16, 2010.

"Les Chants de l'Amour. Synthetic Voices from Helmholtz to Grisey", Performing Voices: Between Embodiment and Mediation, Rome, December 4-6, 2009.

"Thinking with One Ear. On the Role of Music in Hermann von Helmholtz's Epistemological Writings", Thinking Hearing. The Auditory Turn in the Humanities, Austin, Texas, October 2-4, 2009.

"Stimmgabeln, Resonatoren, Oszillatoren: Zur Produktion von Sinustönen im 19. Jahrhundert", Klangmaschinen zwischen Experiment und Medientechnik, Hainburg, March 12-14, 2009.

"Sinusoidal Tones: On the History of the Smallest Element of Sound", Signalling Sound, University of Warwick, UK, March 7, 2009.

"Tracing Beauty: A Pianist's Collection of Fingerprints in Experimental Psychology Around 1900", Annual Meeting of the History of Science Society, Pittsburgh, November 6-9, 2008.

"Miniaturraum des Ohrs - Zur Hörphysiologie von Hermann v. Helmholtz", Tuned City - Zwischen Klang- und Raumspekulation, Berlin, July 1-5, 2008.

"Nikolai Bernstein and the neurophysiology of virtuoso piano playing", Seeing is Believing, 13th Annual Meeting of the ISHN, Berlin, June 18-22, 2008.

"Turning shapes into sounds: On the prehistory of auditory display", Figurations of Knowledge, 5th Biannual European Conference of the SLSA, Berlin, June 2-7, 2008.

"Kontrollton 435 Hz. Die Experimentalwalzen des Psychologischen Instituts, Berlin, im 'Virtuellen Labor'", Die Ambivalenz der Archive, Conference organized by the Hermann von Helmholtz-Center for Cultural Technique in Cooperation with the Max Planck Institute for the History of Science, Berlin, January 17-18, 2008.

"Musikwissenschaft - ein kleines Fach?", K wie Kleine Fächer. Wege aus der Defensive, Conference organized by the initative Pro Geisteswissenschaften, Berlin, November 14-15, 2007.

"Beginnings in Acoustics - Some remarks on Hermann von Helmholtz's On the Sensations of Tone", Ruptures. Music, Philosophy, Science, and Modernity, Conference organized by Martin Brody and Arnold Davidson, Max Planck Institute for the History of Science, Berlin, July 26-28, 2007.

"Die Dissonanz in der Hörphysiologie von Hermann v. Helmholtz und der Tonpsychologie von Carl Stumpf", Wissenschaft und Musik. XLIV. Symposium der Gesellschaft für Wissenschaftsgeschichte, Deutsches Museum, München, May 17-19, 2007.

"Links und Rechts. Zur Orientierung des Tonraums in der Klaviermusik", Physiologie des Klaviers, Musikinstrumenten-Museum SIMPK, Berlin, May 3rd, 2007.

"Virtuoses Spiel. Zu N. A. Bernsteins Psychophysiologie des Klaviers", Ultravision. Zum Wissenschaftsverständnis der künstlerischen Avantgarden, 1910-1930, Zentrum für Literatur- und Kulturforschung, Berlin, March, 29-31, 2007.

"El laboratorio virtual", Vortrag am Museo de Ciencias naturales de La Plata, December 2006.

"Structures in Electronic Music", La Inteligencia de las Estructuras - The Intelligence of Structures, Jornada internacional de la C‡tedra Walter Gropius FADU / UBA - DAAD, November 2006.

"Stravinskij am Klavier", Der dementierte Gegenstand. Artefaktskepsis der russischen Avantgarde zwischen Abstraktion und Dinglichkeit, Workshop im Rahmen des Projekts Gegenstandslosigkeit als Herausforderung ästhetischer Erfahrung, FU Berlin, November 2006.

"Partituren lesen - Zur Lautdichtung der russischen Avantgarde", Bildlichkeit und Klang: die Perspektive der übertragung, Istituto Svizzero di Roma und Universität Zürich, November 2006.

"Sound Objects", Sounds of Science - Schall im Labor (1800-1930), Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Berlin, Oktober 2006.

"'Unter allen Feldern in denen ich gearbeitet habe, habe ich mich in der Musik am meisten als Dilettant gefühlt' - Hermann von Helmholtz und die neue Wissenschaft vom Schall", Dilettantismus als Beruf - Professional Dilettantism. Wissenschaft und Kultur im Spannungsfeld Experte - Laie, Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte und Zentrum für Literaturforschung, Berlin, Juli 2006.

"Physiology of One Ear: Hermann von Helmholtz's Research on Phase Difference", Acoustics, Dibner Institute, MIT, Cambridge MA, Mai 2006.

"Molecular Musicology - David Tudor and the Science of Hearing", The 19th Annual Conference of the Society for Literature, Science, and the Arts, Chicago, Il., November 2005.

"Musik der Rede: Geräuschnotationen in der russischen Avantgarde", Soundart. Zwischen Avantgarde und Popkultur, Neues Museum Weserburg, Bremen, Oktober 2005.

"Zones in Hearing - Nikolai Garbuzov's Experimental Psychology of Music", 24th Annual Conference of the European Society for the History of Human Sciences, Moskau September 2005.

"Paramusikologie in der russischen Moderne: Nikolaj Kul'bin und die Freie Musik." Workshop Laien - Lektüren - Laboratorien. Populäre Diskurse in Ru§land zwischen Wissenschaftstransposition und Wissenstransformation, 1860-1960, Hermann von Helmholtz-Zentrum für Kulturtechnik, Berlin. Juli 2005.

"Shaping Differences: Hermann von Helmholtz's Experiments on Tone Color." Konferenz The Shape of Experiment, Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Berlin, Juni 2005.

"Listen to Hearing - On David Tudor's Composition 'Neural Synthesis'." Poster auf dem Kongress The Neurosciences and Music II: From Perception to Performance, veranstaltet von der Fondazione P. und L. Mariani, Neurologia infantile, und dem Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig. Mai 2005.

"Entscheidungen hören - Zur elektronischen Musik von David Tudor." Philosophische Fakultät der Universität Jena, Medienwissenschaft, Schwerpunkt Kulturtheorie digitaler Medien. Januar 2005.